reklama

Ako ma moja trieda dostala do úzkych

Krátky článok o mojich učiteľských začiatkoch Keď som začínal pred niekoľkými rokmi ako učiteľ na jednej základnej škole, dostal som okrem žiakov na druhom stupni aj hodiny prírodovedy na I. stupni. Spočiatku som mal z nich obavy, trieda plná malých zvedavých detí, štvrtákov.

Písmo: A- | A+

Tieto hodiny sa však pre mňa stali relaxom. Učili sme sa o rastlinkách, spoznávali sme stromy a behom mesiaca sa z nás stali dobrí kamaráti. Zvykol som si aj na dážďovky, ktoré ma čakali položené na katedre.Veď sa o nich dnes ideme učiť pán učiteľ! Oznámila mi trieda, keď zaznamenali môj nechápavý pohľad. Deti z domu poznášali encyklopédie, listy či kôru stromov, mŕtve chrobáky, škrečkov...Okrem školy sme sa začali stretávať aj vonku, brodili sme sa bosí cez potok, robili si výlety na bicykloch, chlapci mi pyšne poukazovali bunkre v lese a prezradili mi miesta, kde chodia na ryby. Dievčatá ma pozvali k nim na deku a núkali ma koláčmi, ktoré na výlet s mamami upiekli. Niekedy ku koncu školského roka pozerám do učebného plánu a ...výchova k manželstvu a rodičovstvu. Ako mladý chalan som z toho nebol veľmi nadšený, začal som premýšľať, ako na to. Mal som deťom vysvetliť oplodnenie vajíčka, vývin plodu v maternici, spomenúť narodenie dieťaťa, všeobecné veci na úrovni primeranej ich veku. Keď som ku koncu hodiny oznámil tému, ktorá nás čaká budúcu hodinu, deti nadšene tlieskali.O tri dni som spotený začínal vysvetľovanie. Aj keď o našej téme deti vedeli vopred, na katedre ma na šťastie tento krát nečakalo nič. Na tvárach mojich detí bola vidieť zvedavosť, ktorú vystriedal údiv, zahanbenie... Chvíle úplného ticha striedali chvíľky tichého šepotu či chichotu. Keď sme sa vo vysvetľovaní dostali až k pôrodu, deti sa už neusmievali, skôr bolo vidieť, že si informácie zatrieďujú v hlávkach, porovnávajú s tým, čo povedali starší kamoši a kamošky.Rozdal som ešte papieriky a vyzval som malých zvedavcov, aby sa na papieriku spýtali, čo by ešte chceli vedieť. Papieriky som zozbieral a začal som na ne zodpovedať. Niektorí nenapísali nič, pre druhých som zopakoval, aký orgán je maternica, koľko trvá, než sa dieťatko narodí...až som narazil na lístoček: Pán učiteľ, všetkému rozumiem, ale nepovedali ste nám, ako sa tá spermia z muža dostane do ženy k vajíčku? Oči mi vypadli, papierik záhadne zvlhol a otázka sa mi behom pár sekúnd rozpila v dlani. Upss, čo teraz? To bolo k tejto téme všetko, o ďalších veciach si spoločne povieme, keď budete šiestaci, ukončil som hodinu. Na moje šťastie sa autor otázky neprihlásil a nedožadoval sa odpovede :-)Spätne sa nad touto príhodou usmievam, chýbali mi skúsenosti. Skutočne sme si to v šiestej triede vysvetlili. Nebolo to však zďaleka posledný krát, kedy ma deti dostali do úzkych! Často sa im to podarí i dnes. Aj to však robí moju prácu krásnou.

Tomáš Nowak

Tomáš Nowak

Bloger 
  • Počet článkov:  10
  •  | 
  • Páči sa:  0x

Chalan, ktorý ma vraj len smolu na ľudí Zoznam autorových rubrík:  SúkromnéNezaradené

Prémioví blogeri

Juraj Hipš

Juraj Hipš

12 článkov
Adam Valček

Adam Valček

14 článkov
Lucia Šicková

Lucia Šicková

4 články
Monika Nagyova

Monika Nagyova

295 článkov
Yevhen Hessen

Yevhen Hessen

20 článkov
Karolína Farská

Karolína Farská

4 články
reklama
reklama
SkryťZatvoriť reklamu